Loading...

How to make a Burial style beat

137,459 views

Loading...

Loading...

Loading...

Rating is available when the video has been rented.
This feature is not available right now. Please try again later.
Published on Nov 10, 2011

In this quick video I show how beats created by artists like Burial and Flying Lotus can be created using simple household items. Aside from their incredible talent, part of the trick to getting their "sound" is to sample your surroundings. So get creative and use whatever you can get your hands on!

BTW, I know I skipped a few steps (like some resampling and warping of the keys), but I did this on my lunch break. Unless you're completely new to Ableton Live, you should get the general idea.

  • Category

  • License

    • Standard YouTube License

Comments • 239

Cole Marchlewski
can we get this project file?
RevenantRedux
Full song plz :3
Irving Diaz
man now you need to make a tut on tips for arranging drums!!!
Ben G
lolin in the intro
Disco Machine
My question is how you arrange the hi hat swing feeling. I have no idea how to get nice rolling hihat/shaker sounds when working on house music and stuff. Any tips? It kinda looked like you were pitching the hats down and arranging it to taste within the same loop?
shankdub169
In Ableton, try using GROOVES if you want structured 'swing' and natural feel but still keep the overall accuracy of Quantizing.(like a drummer who's funky and loose but always stays on 'time') LOGIC 16\60 Groove in Ableton for house... play around, apply to all clips etc. Nothing wrong with using quantize/grid. rhythm depends on predictability, the GROOVE allows for the 'natural' feel...no need to keep from quantizing, the groove will put that 'natural' feel into the notes/transient events even if they are quantized. If you are great at programming pads/drums go for it natural. Difference is some people are good at pad programming (playing) , some don't really even bother...up to you.
Mendel Drive
That's exactly what I did. I turned snap to grid off and just arranged them by hand. I didn't change the pitch but instead the velocity to make the more dynamic and realistic.
Galaxy 20
How did you make your bass ?
Poluekt Poluektovich
This is oldschool bass from early 90x jungle track. This must be like preset in many vst.
MEsemicolonAWESOME
if only it wasnt so off beat, come on broski lol
View all 11 replies
Frej Volander Himmelstrup
Is music supposed to be a how to ? music can be a single hit on a glass with your penis ffs
Ross Birkett
+MEsemicolonAWESOME you dunce the groove presets you're on about nudge the notes off grid invisibly in the background in Ableton as well as affecting their velocities. Velocity affects feel, not whether something is quantised; groove comes from timing and accent. Live players add a 'live' feel to things partially by not being perfectly in grid-beat time, the opposite of what you're saying. Burial made his early stuff on Soundforge which doesn't even have a grid at all.
Hide replies
badegg3210
Haha! Some real Blue Peter bizness! This is a pretty cool idea, keeps things original too :)
BreakzTerrorist
man, you are a noob :D
FavMovieScenes
You should make some tutorial to achieve the glitch sound that made popular to TTA. Cheers.
Advertisement
When autoplay is enabled, a suggested video will automatically play next.

Up next


to add this to Watch Later

Add to

Loading playlists...